Autode saastenäite kontrolliv USA järelevalve kahtlustab, et Euroopa suurim autotootja Volkswagen on tahtlikku pettust kasutanud ka mõnes Porsche ja Audi diiselmootoriga mudelis.
- Volkswageni tegevjuht Matthias Müller Wolfsburgi autotehases. Foto: EPA
Seni oli sportautode tootja
Porsche renomee septembris lahvatanud skandaalis veel plekita. Toona avastati USAs, et Volkswageni osasse diiselmootoriga
autodesse on paigaldatud tarkvara, mis autode testimisel saastekoguseid väiksemana näitab. Esmaspäeval teatas
USA Keskkonnakaitse agentuur (EPA), et ka mõnes 2014.-2016. aasta Volkswageni, Audi ja Porsche kolmeliitrise diiselmootoriga mudelis on saastekoguseid mõjutav tarkvara.
Porsche nime sattumine skandaali heidab varju Volkswageni uuele juhile Matthias Müllerile, kelle ülesanne on Volkswageni määritud nimi puhtaks pesta. Enne uude ametisse asumist oli ta 2010. aastast alates Porsche juht.
„
Volkswagen on järjekordselt jätnud täitmata kohustuse järgida seadust, mis kaitseb kõigi ameeriklaste õhu puhtust,“ ütles EPA reeglite täitmist kontrolliva osakonna asejuht Cynthia Giles agentuuri Bloomberg vahendusel.
Volkswagen eitab süüd
Erinevalt septembrist, kui Volkswagen pettuse omaks võttis, eitas firma seekord petutarkvara kasutamist.
„Volkswagen rõhutab, et kolmeliitristesse V6 diiselmootoritesse ei ole lisatud tarkvara, mis lubamatul moel saastetestide tulemusi muudaks,“ teatas Volkswagen kirjalikus avalduses. „Volkswagen on valmis EPAga igati koostööd tegema, et midagi selguseta ei jääks.“
Kui septembris lahvatanud skandaal puudutas USA turul ligi poolt miljonit Volkswageni sõidukit ning kogu maailmas enam kui 11 miljonit sõidukit, siis uued kahtlustused lisavad siia ca 10 000 juba ringi sõitvat autot ning veel selguseta hulga 2016. aasta mudeleid.
Kokku võib EPA uus ettekirjutus kaasa tuua täiendava miljoni sõiduki tagasikutsumise, hindavad J.P. Morgani analüütikud. Halvimal juhul tuleb reservi pandud 6,7 miljardile eurole aasta lõpuks lisada veel miljard eurot.
Kahtluse all mudelid
Kahtluse alla sattunud mudelite seas on 2014. aasta VW Touareg, 2015. aasta Porsche Cayenne ning 2016. aasta Audi A6 Quattro, A7 Quattro, A8, A8L ja Q5.
Nende sõidukite väljalaskesüsteemid olid timmitud selliseks, et sekund pärast testimise lõppu suurenesid lämmastikoksiidi heitmed lubatust üheksa korda kõrgemale tasemele, ütles Giles.
EPA on seisukohal, et Volkswagen pidi olema teadlik, et sõidukid on varustatud tarkvaraga, mis lasevad testide tulemusi paremana paista.
Volkswageni pressiesindaja sõnul ei peata kontsern kahtluse alla sattunud uute mudelite müüki, kirjutas Wall Street Journal.
Septembris lahvatanud skandaal on juba sundinud ametist lahkuma Volkswageni endise juhi Martin Winterkorni. Veaga sõidukite tagantjärele parandamiseks pani Volkswagen kõrvale 6,7 miljardit eurot, kuid juba on mööndud, et sellest summast ilmselt ei piisa. USA välisõhu seaduse järgi võib Volkswagen saada kuni 18 miljardit dollarit trahvi, kui võtta aluseks maksimaalne trahv iga veaga sõiduki kohta, kirjutas Bloomberg.
Läinud kuul USA Kongressis tunnistusi andnud Volkswageni kontserni USA turu tegevjuht Michael Horn ütles, et saastenäitudega petmise eest olid vastutavad paar inseneri Saksamaal. Firma tasandil polnud tema sõnul keegi sellist otsust teinud.
Kus vassimine lõpeb?
Matthias Müller on kogu oma täiskasvanu elu töötanud Volkswageni kontsernis, kuid sellest hoolimata leiti, et just tema on õige mees tagasi astunud Winterkorni asemele tulema. Müller on öelnud, et ta ei olnud petutarkvarast teadlik. Kui nüüd skandaal ka Porschele laieneb, tuleb tal Porsche endise juhina uuesti selgitusi anda.
„Viimased paljastused sunnivad küsima, kus see Volkswageni vassimiste rada ükskord lõpeb,“ teatasid oma avalduses neli Kongressi esindajatekoja liiget, kes kuuluvad skandaali uurimiseks loodud erikomisjoni.
Volkswageni aktsia reageeris skandaali laienemisele 4,9% langusega. Porsche Automobil Holding SE aktsia kukkus 3,4%.
Seotud lood
Investorid kaebasid Volkswageni Saksamaal kohtusse ning nõuavad firmalt 3,3 miljardit eurot heitgaaside skandaali kohta info varjamise eest.
Autotööstuse ajaloo üks suurimaid skandaale kogub uut hoogu ning erinevad osapooled on asunud oma osa nõudma. See muudab Volkswageni olukorra üha täbaramaks.
Kui väljas sajab lund ja päevavalgus kestab vaid hetke, muutub kodukontor meie igapäevaseks keskpunktiks – kohaks, kus töö, loovus ja ka mugavus peavad koos eksisteerima. Hea valgustus, ergonoomiliselt kujundatud ja rahulik töökeskkond aitavad pimedal hooajal säilitada nii töötahet kui ka meelerahu. Ja just sisemine tasakaal on eriti oluline, sest kodus töötavad lapsevanemad teavad hästi: külmade ilmadega algab ka viiruste hooaeg. Lisaks tööülesannetele tuleb sel ajal hoolitseda ka nohuste ja pisut pahurate laste eest, kes on lasteaiast koju kosuma jäetud.